تبلیغات
بورس - متن سخنرانی حجت السلام میر باقری (به نقل از رجا نیوز)

متن سخنرانی حجت السلام میر باقری (به نقل از رجا نیوز)

نویسنده : علی رضا داوری سه شنبه 8 آذر 1390 05:51 ب.ظ  •   

متن سخنرانی شب دوم و سوم حجت‌الاسلام میرباقری در مدرسه فیضیه؛
مرحله دوم اقامه‌ی معروف توسط حضرت سید الشهدا علیه‌السلام در رجعت/ چگونه دنیا در زمان ظهور پر از ظلم و جور می‌شود؟

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری در دومین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام، در مدرسه فیضیه قم كلام نورانی سیدالشهداء (علیه السلام) مبنی بر « و انی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّة جدّی أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنكَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی» را در پیشانی نهضت عظیم حضرت درخشان توصیف کرد و افزود: این كلام نورانی دارای یک سلب و نفی و یک اثبات است که سلب و نفی آن، اعلام پاک و بری بودن نهضت و قیام سیدالشهداء از استكبار نفس، فتنه انگیزی و ستم و تعدی به حق است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در ادامه به بعد اثباتی کلام گران‌قدر سیدالشهداء پرداخت و گفت: در بعد اثباتی کلام نورانی سیدالشهداء هدف، اصلاح امت رسول الله (صلی الله علیه و آله) با اراده امر به معروف و نهی از منكر است و آنچه انجام می گیرد، سیره­ ی نبی اكبرم (صلی الله علیه و آله) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. یعنی حضرت همان كاری را انجام دادند كه اگر نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر المؤمنین (علیه السلام) بودند، در سال 61 انجام می دادند.

وی در ادامه این سلسله مباحث، در ارتباط با عنصر «امر به معروف و نهی از منكر» در حادثه عاشورا مطالبی را عنوان کرد که در ادامه آمده است:

مقدمه

«و انی لَم أَخرُج أَشِراً وَ لابَطراً وَ لامُفسِداً وَ لاظالِماً و اِنَّما خَرَجتُ لِطَلَبِ الإصلاحِ فِی امّة جدّی أُرِیدُ أَن آمُر بِالمَعرُوفِ وَ أَنهی عَنِ المُنكَرِ وَ أَسیرَ بِسیرَةِ جَدّی وَ أبی».

این كلام نورانی سید الشهداء علیه السلام در پیشانی نهضت عظیم حضرت می درخشد. یك سلب و نفی در آن هست و یك اثبات.

نفی؛ نهضت و قیام من از سر استكبار نفس و با داعی فساد و فتنه انگیزی نیست؛ ستم و تعدی به حق در آن نیست.

اثبات؛ هدفم اصلاح امت جدم با اراده‌ی امر به معروف و نهی از منكر است و آنچه انجام می دهم، سیره جدم نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) و پدرم امیرالمؤمنین (علیه السلام) است. یعنی حضرت همان كاری را انجام دادند كه اگر نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیر المؤمنین (علیه السلام) بودند، در سال 61 انجام می دادند.

مراتب ارتكاب منكر

انجام منكر دارای سه مرحله است:

1 ـ ارتکاب منکر؛ به این معنا که انسان شخصاً منكر یا گناهی را «مرتكب» می گردد؛

2 ـ «اشاعه» منكر؛ که معنای آن برنامه ریزی برای گسترش گناه و منکر است. مانند. برنامه ریزی و ایجاد می كده و...

3 ـ اقامه‌ی منكر؛ که معنای آن تدبیر و برنامه ریزی در جهت تبدیل منكرها به ارزش­های اجتماعی از طریق تغییر در فطرت انسان است.[1] در تقابل با اقامه منکر از طریق تغییر در فطرت ها، انبیاء فطرت توحیدی بشر را در مسیر عبودیت شكوفا می­كنند[2]؛ مانند یک كشاورز كه استعداد یك دانه را با تدبیر و مراقبت شكوفا کرده و از دانه، یك گل زیبا به بار می آورد . فهم انسان، در اثر پرورش انبیاء ، از خوبی و بدی، زشتی و زیبایی و از بایسته و نابایسته متناسب با فطرت توحیدی و بندگی خدای متعال، وسعت می­یابد.

از این رو دستگاه ابلیس تمام تلاش خود را به کار می­ بندد كه مانع شكوفایی فطرت توحیدی انسان شود؛ دستگاه ابلیس می­ کوشد دركی دیگر از خوبی و بدی در جامعه ایجاد كند و پس از آن بسترهای مناسب با آن را اعم از ساختارهای اجتماعی، عقلانیت اجتماعی و حتی دانش، هنر،  ادبیات، فن آوری و محصولات و در نهایت سبك زندگی متناسب با آن را نیز فراهم كند.

از سوی دیگر كسانی كه به دنبال اقامه معروف هستند،در جهت شکل گیری جامعه بر محور ارزش‎های الهی برنامه­ ریزی می کنند.این برنامه ریزی شامل نظامات و ساختارهای اجتماعی، عقلانیت، دانش، هنر ، ادبیات و حتی فناوری­ ها و محصولات اجتماعی متناسب با جامعه الهی است. اینان تلاش می كنند تا ارزش­های الهی، ارزش های حاکم جامعه شوند از همین رو لوازم تحقق این ارزش­ها را نیز فراهم می نمایند تا آنجا که سبك زندگی اجتماعی در همة شئون، بر محور همین ارزش­ها شكل گیرد. «حتی اعمالی و اورادی كلها ورداً واحدا و حالی فی خدمتك سرمدا»[3]

مراتب منكرات

1 ـ عمل منکر و خلاف شرع؛

2 ـ اعتقاد باطل و منکر؛ برای مثال اعتقاد به ناروا بودن ارزش­های اسلامی و دین را ناشی از جهالت و بحران‌های اجتماعی دانستن، اعتقاد باطلی است که از عمل منکر هم بدتر است؛

3 ـ خوب دانستن عمل منکر که چنین احساسی، از عمل به منکر و اعتقاد منکر نارواتر است.

4 ـ آنچه از منكر بدتر است «فاعل» و «صاحب» منكر است. فاعل منكر، كسی است كه اراده­اش، اراده فاسد و خودش شخص فاسد و طاغی علی الله است. این اراده از خود منكر بدتر است. در حقیقت شاكلة طغیان­گر، بدترین منكر است. چه آنكه شاكله فعل خیر، بهترین معروف است.

نکته قابل توجه دیگر، دامنه منکرات این است. گاه یك منكر دارای دامنه محدودی است. اما گاهی برخی منکرات دارای دامنه اثرگذارتر، گسترده­تر و مستمرتر هستند. به عبارت دیگر گاهی یك منكر، تنها یك فرد را آلوده می كند؛ گاه یك جامعه را  و گاهی یک  تاریخ را؛ مانند استكبار شیطان و تمرد او از سجده بر حضرت آدم (علیه السلام) که یک منکر تاریخی است.

اقامه معروف و منكر

بدترین منكر، اقامه‌ی منكر و بهترین معروف اقامه معروف است. احیای ارزش‎های الهی، بستر سازی جهت تحقق آنها در زندگی اجتماعی و تسری آنها در سبك زندگی جامعه، مبتنی بر این ارزش‎ها، بهترین معروف است.

از سوی دیگر، بدترین منكر، اقامه‌ی منكر است. به این معنا که تلاش شود، زندگی اجتماعی مبتنی بر ارزش­های مادی شکل گیرد و ارزش­های الهی به تدریج از جامعه حذف و یا به ضد ارزش تبدیل گردد و ارزش­های مادی جایگزین ارزش های الهی شوند.

مراتب اقامه منكر و معروف

1 ـ اقامه در مقیاس خانواده؛ مانند تلاش سرپرست یک خانواده که علاوه بر خود، خانواده خود را نیز به نماز، روزه، زكات و... ترغیب می­کند و محیط خانه خود را صالحانه پرورش می­دهد و بدین ترتیب یك جامعه كوچك بر محور ارزش‌های الهی ایجاد می­كند. برخی نیز در نقطه مقابل، علاوه بر اینکه خود دارای اخلاق رذیله هستند، آن را در محیط خانواده خود نیز گسترش می­دهند.

2 ـ اقامه در مقیاس جامعه؛ در این مرتبه، یک جامعه به جانب معروف یا منكر هدایت می شود و ارزش‌ها در مقیاس یك جامعه تغییر می یابد؛ بدین ترتیب روابط و ساختارهای اجتماعی، عقلانیت جمعی را تغییر می­دهد و سبك زندگی اجتماعی بر محور ارزش­های الهی یا ارزش های مادی شکل می گیرد.

3 ـ اقامه در مقیاس جامعه جهانی؛ در این مرتبه از اقامه، جامعه‌ی جهانی بر محور ارزش‎ها و فرهنگ واحد شکل می­گیرد. به عبارت دیگر برنامه ریزی ها، به منظور تغییر اخلاق عمومی بشر، فرهنگ عمومی بشر و رفتار عمومی جامعه مبتنی بر آرمانهایی خاص صورت می گیرد.

مقیاس اقامه منكر به وسیله دشمن و ماهیت پیچیده‌ی آن

در دنیای كنونی، تمدن غرب و جریان تجدد به دنبال تبدیل ارزش‎های لیبرال دموكراسی به ارزش‎های جهانی و ایجاد یك جامعه‌ی واحد و هم گرایی جهانی بر محور این ارزش‌ها هستند؛ در این جامعه جهانی ممكن است نوعی از تكثر به رسمیت شناخته شده و وجود برخی فرهنگ ها به عنوان خرده فرهنگ، البته ذیل ارزش­های لیبرال دموكراسی، پذیرفته شود.

گاه یك ارزش محوری به منظومه ای از ارزش‎ها، دانش ها، فناوری‎ها، محصولات و نظامات اجتماعی تبدیل می شود و بر محور آن یك جامعه جهانی شکل می­گیرد. اگر این ارزش، كلمه توحید باشد، جامعه جهانی بر محور توحید شکل خواهد گرفت و زندگی مردم جهان آهنگ توحید به خود می­گیرد؛ «حتی تكون اعمالی و اورادی كلهاً ورداً واحدا و حالی فی خدمتك سرمدا». این به معنای اقامه‌ی معروف در مقیاس جامعه جهانی است.

اما اگر آن ارزش محوری، اعراض از حضرت حق، انانیت نفس و استكبار باشد، جامعه ای که بر محور این ارزش شکل ­می­گیرد، مصداق اقامه باطل در جهان است.

معنی امتلاء عالم از جور

از ویژگی های اقامه باطل در مقیاس جهان این است كه معروف ها در مقیاس جامعه‌ی جهانی به منكر تبدیل شده و بر اساس این منكرات، جامعه پردازی می­شود.

در برخی از روایات آخر الزمانی آمده است كه مردم تا آنجا به منكرات عمل می­كنند كه در مقیاس جامعه جهانی، منكر به معروف تبدیل می­شود و معروف به منكر. مردم زشتی ها و زیبایی های دنیا را وارونه درک می­کنند و بنای جامعه‌ی جهانی بر زشتی­ها استوار می­شود. به عبارت دیگر عالم لبریز از ظلم و جور می­شود. «ظلم»، عدول از حق آشكار است و معنای «جور» این است كه حق پنهان می­شود و ظلم، لباس عدل به خود می­پوشد. برای مثال منظور از مكتب رفاه، عدالت سیاسی، عدالت فرهنگی و عدالت اقتصادی كه در دنیای امروز تعریف می‌شود، همان عدالت متناسب با توسعه سرمایه داری و به یک معنا نوعی جور جهانی است؛ این جور به یك سبک زندگی و اخلاق فراگیر و به یك منش و بینش فراگیر تبدیل شده است.  امروز بینش­ها و گرایش­ها در مقیاس جامعه جهانی، آشکارا و یا پشت نقاب حق، همه بر محور باطلند.

بخش عمده ای از روایات آخرالزمان ناظر به بحران اخلاقی و اعتقادی در جامعه جهانی است.

بر اساس این روایات در آخر زمان:

اولاً سلسله ای از منكرات و مفاسد اخلاقی به هم پیوسته در جهان اتفاق می­افتد.

ثانیاً یك جریان به هم پیوسته، توسعه این فساد را مدیریت می­کند. به تعبیر دیگر یك دستگاه مدیریت شده، فساد فراگیر را در همه‌ی عرصه­های حیات، اعم از عرصه ­های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، دامن می­زند. به تعبیر قرآن، دستگاه جبت، طاغوت، اولیاء طاغوت است همان  پایگاه جریان اقامه منکر در عالم است که ارزش­های مادی، نفس پرستی، دنیا پرستی و بت پرستی را در قالبی جدید احیا می­كند. عجیب این است كه آن را به یك اخلاق و سبك زندگی فراگیر تبدیل می­کند.

بر اساس روایات، فساد آخر الزمانی دارای چند خصوصیت است:

1 ـ نسبت به همه‌ی عرصه های زندگی فراگیر است.

2 ـ عمیق است و از اخلاق و ارزش­ها گرفته تا اعتقادات و رفتارها را در بر می­گیرد.

3 ـ مدیریت شده است، چنانکه در روایت از آن به «بعد ما ملئت ظلماً و جوراً» تعبیر شده است.

چنین فسادی هم اکنون در جهان به نسبت زیادی محقق شده است.

نحوه‌ی مواجهه و مأموریت ما درگیری با فساد فراگیر جهانی

بدون تردید شرایط نهی از منكر در عصر كنونی، متناسب با شناخت منكر و فساد فراگیر جهانی در شرایط كنونی است. برای مواجهه با چنین منکری اقدامات زیر لازم است:

1ـ شناخت برنامه ­های دستگاه اقامه منكر حاكم جهانی که امری بسیار دشوار است. چه بسا آنچه هم اکنون به عنوان معروف و خیر در جهان اتفاق می­افتد، بدترین منكرهاست. برای مثال مقام معظم رهبری بنیان­ های مادی «علوم انسانی» مدرن را به چالش کشانده اند. این در حالی است که جبهه‌ی مقابل، به شدت از این دانش غیر دینی و ضد دینی دفاع می­كند. حتی برخی از متفکرین حوزه علوم انسانی معتقدند ادیان نمی­توانند محور وحدت و همگرایی جامعه جهانی شوند  واین  علوم انسانی است که محور همگرایی جامعه می­باشد. البته همین دانش موجود سبك زندگی مادی و اخلاق مادی را فراگیر و به یك معروف جهانی تبدیل كرده است؛ به گونه ای كه با افتخار آن را در سراسر جهان فرا می گیرند!

بنابراین منكر اصلی عصر حاضر یك منكر گسترده، فراگیر، عمیق و همه جانبه است كه به یك سبك زندگی در مقیاس جامعه جهانی تبدیل شده است.

درک این نکته بسیار مهم است که یک دستگاه جهانی در مقام اقامه و بر محور ابلیس و شیاطین انس، می­کوشد اخلاق استكباری، تفرعن نفس، دنیاپرستی و گرایش به دنیا را به یك سبك زندگی جهانی تبدیل کند. این سبك زندگی به پشتوانه‌ی ساختارهای اجتماعی، سطوح مختلف دانش و عقلانیت، گرایش، اخلاق و محصولات اجتماعی شکل می­گیرد.

در بررسی این سطح از اقامه‌ی منكر، توجه به چند امر ضرورت دارد:

1 ـ شناخت ابعاد این منكر و برنامه­ای كه دستگاه مربوط به آن برای اقامه منكر دنبال می­کند؛

2 ـ توجه به فساد انگیزی این دستگاه؛

3 ـ تدبیر اقدامات متناسب در تقابل با سطوح مختلف منكر.

برای مثال تنها ایجاد پدیده­ای در مقیاس «انقلاب اسلامی» می­تواند بنیان­های این منكر مدرن را متزلزل كند نه اقدامات خرد. باید با اصل دستگاه اقامه باطل و منكر درگیر شد. مبارزه با دستگاه اقامه منکر سامان یافته و منظم، شامل مقابله با ارادة امم نار، ارزش­ها و عقلانیت، دانش، تكنولوژی، محصولات و ساختارهای آن می­شود.

اقتضائات امر به معروف و نهی از منكر در مقیاس كنونی

ذكر این نكته نیز ضروری است كه چنین امر به معروف و نهی از منكری فراتر یک از واجب كفایی بلكه یك واجب اجتماعی است. در واجب اجتماعی باید مانند یك لشكر و به نحو مشاع یك كار بزرگ را انجام داد. نهی از منكر عبارت است از یك واجب اجتماعی بزرگ كه سطوحی دارد و هر سطح آن بر عهده جمعی است که تركیب فعل این مجموعه منسجم، یک نهی از منكر اجتماعی را شکل می­دهد.

یکی از اصلی ترین مأموریت ها، پرده برداری از پوشش منكرات اصلی جهانی است. این منكرات باید در مقیاس جهانی و از چند جهت معرفی شوند:

ـ سطوح منكر

ـ سطوح اقدامات علیه منکر

ـ الزامات این نهی از منكر [که بار مسئولیت را افزایش می­دهد].

حاصل نهی از منكر و امر به معروف سید الشهداء (علیه السلام) اصلاح امت است؛ «كنتم خیر امت اخرجت للناس تأمرون بالمعروف و تنهون عن المنكر» تنها زمانی خیر و نیکی شامل حال جامعه جهانی می شود كه این امت مؤمن، اقدام به امر به معروف و نهی از منكر كند. نهی از منكر و امر به معروف مؤمنین، بهره­مندی از خیر را برای همه‌ی مردم فراهم می كند. اکنون نیز امت مؤمن مبدأ بیداری جامعه‌ی جهانی شده است. امروزه این امر به معروف و نهی از منكر در مقیاس یك انقلاب عظیم جهانی در درگیری با بساط كفر رخ داده است که مسئولیت و بار آن بر دوش طرفداران اسلام و مكتب اهل بیت (علیهم السلام) است اما برکات و اثر آن برای کل جامعه جهانی است.

چنین امر به معروف و نهی از منكری بستر احیاء و اصلاح جامعه جهانی است. «انما خرجت لطلب الاصلاح فی امت جدی ارید ان امر بالمعروف و انهی عن المنكر» این اراده‌ی امر به معروف و نهی از منكر سید الشهداء (علیه السلام) برای اصلاحی اساسی در امت است.

[1]  ـ فألهمها فجورها و تقواها.
[2]ـ لیثیروا دفائن العقول
[3]  ـ دعای كمیل.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد مهدی میرباقری همچنین در سومین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم الحرام، در مدرسه فیضیه قم سودای نظام مادی حاكم را جهانی كردن تمدن مادی عنوان کرد و افزود: تمدن مادی به دنبال ایجاد دگرگونی عمیق و هویتی واحد بر محور ایدئولوژی و ارزش های تجدد است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی در اشاره به آثار جهانی سازی تمدن مادی عنوان داشت: ثمره­­ی این دستگاه اقامه­ی باطل، چیزی جز تبدیل معروف به منكر و منكر به معروف نیست. به عبارت دیگر در فرآیند چنین اقامه ‌ای سرانجام ارزش های انبیاء الهی حذف شده و یا در حوزه خصوصی محبوس می گردند.

وی در ادامه این سلسله سخنرانی، تجدد را اقامه منکر در مقیاس جامعه جهانی عنوان کرد و در موضوع اقامه تاریخی منکر به بیان مطالبی پرداخت که در ادامه می آید:

تجدد، اقامه منكر در مقیاس جامعه جهانی است

امروزه نظام مادی حاكم كه سودای جهانی كردن تمدن مادی را در سر دارد، به دنبال ایجاد دگرگونی عمیق و هویتی واحد بر محور ایدئولوژی و ارزش‌های تجدد است. ثمره‌ی این دستگاه اقامه‌ی باطل، چیزی جز تبدیل معروف به منكر و منكر به معروف نیست. به عبارت دیگر در فرآیند چنین اقامه‌ای، سرانجام ارزش‌های انبیاء الهی حذف شده و یا در حوزه خصوصی محبوس می شوند.

هنگامی كه سردرمداران تجدد در یك دهه گذشته، تقابل خود با دنیای اسلام را علنی كردند، در دفاع از اقدام «بوش» به صورت رسمی و علنی اعلام كردند كه این جنگ كاملاً اخلاقی و با هدف گسترش ایدئولوژی آمریكایی است.

بی محابا اعلام می‌كنند كه ایران مركز شرارت است و سپس بر نابودی نسل ملت ایران تصریح می‌كنند. روشنفكران آمریكایی به صراحت اعلام كردند اگر ملت ایران بر اثرگذاری فرهنگ اسلام در روند تحولات جهان اصرار بورزند و آن را فراتر از یك خرده فرهنگ بدانند، مستحق جنگ و نابودی حتی از طریق بكارگیری سلاح های غیر متعارف اتمی و بیولوژیك هستند؛

البته آنها نسبت به خرده فرهنگ ها و ارزش های تبعی از تساهل و تسامح سخن به میان می‌آورند، نه نسبت به فرهنگ‌ها و ارزش های فعال در صحنه برنامه ریزی اجتماعی.

«اقامه تاریخی» عمیق تر و گسترده‌تر از «اقامه اجتماعی»

«اقامه تاریخی» عمیق‌تر و گسترده تر از اقامة اجتماعی، است. در اقامه تاریخی، یك انسان، یك جمع و یا اراده هایی، معطوف به تحول و معماری تاریخ اقدام می كنند و به دنبال تغییر تاریخ اجتماعی بشر هستند. این عده، دو گروه بیش نیستند؛ پرچمداران اصلی حق و پرچمداران اصلی باطل.

تنها كسانی می توانند تاریخ را معماری كنند كه ظرفیت آنها، ظرفیت فداكاری در شرایط كنونی برای بهره برداری در قرن های آینده است.

با توجه به این نكته، مقیاس اقامه‌ی معروف توسط سید الشهداء (علیه السلام) چنین مقیاسی است. بنابر روایات مأموریت سید الشهداء (عیله السلام) دارای دو بخش است كه بخشی از آن در عاشورا محقق شده و بخش دیگر در دوره‌ی رجعت انجام خواهد شد.

آنان كه اقدامات تاریخی انجام می‌دهند، دارای ظرفیت و شرح صدری در همین مقیاس هستند. اصحاب سید الشهداء می دانند، همه و حتی سید الشهداء (علیه اسلام) به شهادت می رسند و ممكن است تا قرن ها این مسیر باطل ادامه پیدا كند اما با كمال فداكاری همه‌ی هستی خود را تقدیم می كنند. آنها از اینكه خون خود را فدا كنند تا قرن ها بعد، دیگران از این فداكاری متنعم شوند، ذره‌ای نگران نیستند.

نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هنگامی كه از كنار كعبه قیام كردند و مردم را در شرایط سخت آن به توحید دعوت کردند، در پی تغییر همه‌ی تاریخ و جهان بودند. حضرت از همان ابتدا اعلام كردند كه خاتم الانبیا هستند و دین اسلام هم دین خاتم و برای همه بشریت است. قرآن نیز در آیات گوناگون بر این نكته تأكید می كند[1] ایشان با قاطعیت و صراحت اعلام می كنند كه همة عالم را خواهندگرفت و اقدامشان به نتیجه خواهد رسید. «یریدون أن یطفئوا نور الله بأفواههم ویأبى الله إلا أن یتم نوره ولو كره الكافرون»

این امر را در مراحلی خداوند متعال چنین تضمین می كند؛ «الیوم یئس الذین کفروا من‏ دینکم فلا تخشوهم و اخشون» حضرت به تنهایی اعلام می كنند كه قصد دارند عالم را دگرگون و توحید را در قلوب و ارواح و افكار و رفتار اقامه كنند. تا آنجا كه همه‌ی جامعه جهانی حول امام معصوم (علیه السلام) مشغول سجده باشند؛ «حتی تكون اعمالی و اواردی كلها ورداً واحداً و حالی فی خدمتك سرمدا» همچون عصر ظهور كه همه در آن «فی صلاتهم دائمون» هستند. گویا همه بر محور امام زمان (علیه السلام) یك نماز جماعت می خوانند و در حال سجده تام هستند.

چه آنكه اكنون نیز بر محور حضرت هویت اسلامی مسلمانان، احیا شده است و كل ثمرات و آثار تمدن مادی در قرون گذشته را به چالش كشیده است.

اقامه منكر در مقیاس تاریخ، فعل عده ‌ای مانند ابلیس است

در نقطه‌ی مقابل انبیا، موضوع فعل عده‌ای مانند ابلیس، اقامه‌ی تاریخی منكر است همان كه از افقی فراتر به زندگی بشر نظاره می كند و می گوید: «لاغوینّهم اجمعین» چنین موجودی در مقابل حضرت می‌ایستد و می‌گوید اجازه نمی دهم حتی یك نفر نجات پیدا كند؛ یا من باید محور شوم و یا همه را با خود جهنمی می كنم.

البته در این بین شیاطین انسی هم وجود دارند؛ «وكذالك جعلنا لكل نبی عدواً شیاطین الانس و الجن». شیطان انسی نبی اكرم (صلی الله علیه و آله) شیطانی است كه تاریخی فكر می كند و می گوید «النار و الالعار»؛ چرا كه تاریخی می اندیشد و به دنبال تغییر تاریخ است.

دلیل لعن ابدی عده‌ای در زیارت عاشورا نیز این است كه این عده پرچمداران تاریخی باطل هستند. شمر، یك پرچمدار تاریخ است كه همواره باید او را لعن كرد. هیچ كس را نمی توان جایگزین شمر و امثال او كرد. چرا كه كسانی مانند شمر تاریخی عمل كرده‌اند. همان گونه كه امام حسین (علیه السلام) تاریخی اقدام كردند به همین دلیل تا ابد مستحق سلام و صلوات هستند و دشمنان ایشان الی الابد مستحق لعن. همان گونه كه نبی اكرم «والشمس و ضحی ها»؛ خورشیدی هستند كه همه‌ی كاینات را روشن می كند آن سو هم «و اللیل اذا یغشی» و «واللیل اذا یسراً» است. اگر این طرف «مَثَل نور» است، آن طرف «او كظلمات فی بحر لجی یغشاه موج من فوقه موج». به عبارت دیگر اقامه تاریخی در این مقیاس واقع می شود. «اقامه معروف» در مقیاس تاریخ، فعل امام است.

از این رو، امر به معروف و اقامه‌ی معروف در مقیاس تاریخ، فعل امام (علیه السلام) است. تشخیص آن هم كار امام تاریخ است. این سید الشهداء (عیله السلام) است كه می داند در كدام مرحله باید عاشورا به‌پا كرد. امام باقر (علیه السلام) است كه می داند در كدام مرحله باید نهضت عظیم فرهنگی در مقابل دستگاه شیاطین ایجاد كرد. از سویی كسانی كه در دستگاه ابلیس در برابر معصومین ایستادند نیز افراد ساده ای نبودند. كسی كه در مقابل نهضت فرهنگی ائمه (علیهم السلام) مركزی همچون بیت الحكمه ایجاد می كند یك آدم معمولی نیست.

بنابر این پرچمداران و اقامه كنندگان تاریخی حق یا باطل، كسانی هستند كه سه ویژگی بارز دارند كه عبارتنداز:

مقاومت و ایستادگی

تدبیر و عقلانیت

برنامه ریزی و اقدام

مراتب معروف و منكر

وجود سه حقیقت «شریعت، ولایت، الوهیت» در اسلام غیر قابل انكار است. احكامی مانند حج، صلاه، صوم و ... معروف و خیر هستند و محرمات نیز منكرند. اما معروف و منكر حقیقی غیر از این است. لایه باطنی‌تر معروف و منكر، به ترتیب «ولایت» و «الوهیت» است. دین در قوس نزول، [به ترتیب] الوهیت الهی است كه در یك مرحله از طریق ولایت و در مرحله نازل‌تر از مجرای شریعت در عالم محقق می‌شود.

در قوس صعود نیز دینداری شامل تشرّع به شریعت، تولّی به ولایت و در نهایت تألّه به الوهیت است. از این رو معروف، مراتبی دارد؛ شریعت مرتبه نازل معروف است و مرتبه كامل آن ولایت و تسلیم در برابر ولایت حقه است. «ان الدّین عند الله الاسلام»؛ روایت ذیل این آیه می فرمایند؛ «التسلیم لعلّی فی ولایته». چه آنكه باطن تولّی، سجده بر خداوند متعال است. به عبارت دیگر از طریق تعظیم اولیاء خدا و تحمل ولایت آنها، حقیقت توحید تحمّل می شود. امر خداوند متعال به سجده ملائكه در برابر آدم، امتحان ملائكه به توحید بود. در حقیقت امتحان به توحید از طریق تواضع در برابر خلیفه الله و صاحب اسماء حسنا واقع می شود. چه آنكه عالم ملكوت و بالاتر از آن، جبروت عالم نیز در برابر نبی اكرم تعظیم می كنند.

بنابر این با توجه به مراتب معروف و منكر، ممكن است ارتكاب و یا اقامه منكر و معروف، در حد شریعت و مناسك باشد. به دروغ، لباس صدق می پوشانند. اما گاهی ارتكاب و اقامه معروف و یا منكر در مقیاس ولایت و اولوهیت محقق می شود. باطن ولایت ائمه جور، استكبار علی الله و عداوت با خداوند است؛ چنانكه امیرالمؤمنین در توصیف ابلیس می‌فرمایند: او «عدو الله، امام المتعصبین و سلف المستكبرین» است. باطن تولّی به ولایت نبی اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و امیرالمؤمنین (علیه السلام) نیز، عین سجده است؛ همة مراتب وجودی حضرت، سجده در مقابل خدای متعال است. «اشهد انّ محمداً عبده و رسوله» ؛ «ادّب نبیه علی محبته فقال: انّك لعلی خلق عظیم» در شاكله در مرتبه محبت است؛ یعنی شاكله اش شاكله محبت است. لذا «لا حبیب الا هو و اهله»

مقیاس اقامه معروف و نهی از منكر سید الشهداء (علیه السلام)

موضوع نهی از منكر سید الشهداء علیه السلام اقامه، اشاعه و ارتكاب مناسك و ولایت باطل و پرستش دنیا در مقیاس تاریخ است. آنچه حضرت به عنوان معروف در پی  اقامه آن هستند، اقامه، اشاعه و اقدام بر خیر و معروف در سطوح شریعت، ولایت و الوهیت در مقیاس تاریخ است. آنچه امروز از آثار قیام خونین سید الشهداء در تقابل با دستگاه ابلیس برپا شده است آغاز و سپیده سحر حكومت حقه است.

[1]  ـ «انا ارسلناك كافه للناس». «هو الذی ارسل رسوله بالهدی و دین الحق لیظهره علی الدین كله».



آخرین ویرایش: - -

سه شنبه 23 مرداد 1397 02:26 ق.ظ

With thanks, I like this.
order viagra usa ordering viagra online order cheap viagra how to buy generic viagra vigra safe buy viagra online how to buy viagra safely online how to get viagra with prescription how to buy viagra online safely buy generic viagra usa
یکشنبه 21 مرداد 1397 07:28 ب.ظ

Wow plenty of amazing tips!
can i take cialis and ecstasy prices on cialis 10 mg buy cialis online cialis prezzo in linea basso cost of cialis per pill look here cialis order on line ou trouver cialis sur le net cialis professional yohimbe estudios de cialis genricos generic cialis tadalafil
پنجشنبه 20 اردیبهشت 1397 02:25 ق.ظ

Thanks. Quite a lot of info.

usa cialis online cialis canada prescription doctor cialis how much does a cialis cost ou acheter du cialis pas cher look here cialis order on line cost of cialis per pill 200 cialis coupon generic cialis with dapoxetine female cialis no prescription
سه شنبه 4 اردیبهشت 1397 12:46 ق.ظ

Awesome material. Thanks.
viagra tablets buy online want to buy viagra viagra tablets online purchase buying viagra online online generic viagra pharmacy online pharmacy for viagra where to purchase viagra online buy viagra india viagra for sale viagra online prices
جمعه 17 فروردین 1397 05:12 ب.ظ

Thanks. An abundance of postings!

cialis for sale south africa cialis 5 mg scheda tecnica cialis coupon cialis professional from usa cialis professional from usa viagra or cialis cialis kaufen wo cialis 20 mg best price fast cialis online buy original cialis
یکشنبه 27 اسفند 1396 07:52 ب.ظ

Very good stuff. Thank you!
cialis kaufen cialis mit grapefruitsaft cialis 20mg comprar cialis navarr cialis 5 mg schweiz online cialis cialis tadalafil online buy cialis click now buy cialis brand cialis tablets australia
جمعه 17 آذر 1396 09:56 ب.ظ
What's up to all, it's in fact a nice for me to pay a visit this web site, it contains valuable Information.
پنجشنبه 16 شهریور 1396 02:34 ق.ظ
Do you have a spam issue on this site; I also am a blogger, and I was wondering your situation; we have developed some nice methods and we are looking to
exchange solutions with others, why not shoot me an e-mail if
interested.
یکشنبه 4 تیر 1396 09:57 ب.ظ
ریشه از خود نوشتن در حالی که صدایی مناسب در آغاز آیا نه حل و فصل
خوب با من پس از برخی از زمان.
جایی در سراسر پاراگراف شما در واقع موفق به
من مؤمن متاسفانه فقط برای while.
من هنوز مشکل خود را با
جهش در منطق و یک خواهد را سادگی به پر
کسانی که شکاف. در این رویداد شما
در واقع که می توانید انجام من می قطعا تا پایان تحت تاثیر قرار داد.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 07:37 ق.ظ
I don't even know how I ended up here, but I thought this post was good.

I don't know who you are but certainly you are going to a
famous blogger if you are not already ;) Cheers!
جمعه 22 اردیبهشت 1396 01:02 ب.ظ
Magnificent goods from you, man. I have understand your stuff previous to and you're just too great.
I really like what you've acquired here, really like what you are saying and
the way in which you say it. You make it enjoyable and you still care for to keep
it sensible. I can't wait to read much more from you. This is actually a great site.
سه شنبه 22 فروردین 1396 01:21 ب.ظ
Terrific article! This is the type of info that are meant to
be shared across the web. Shame on Google for now
not positioning this put up higher! Come on over and talk over with
my web site . Thanks =)
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر